Met de bus op vakantie naar Benidorm
Busreizen
06/18/2021
12 min

Een volledig verzorgde busreis naar Benidorm

06/18/2021
12 min

In mei gaf Zorgtours een volledig verzorgde busreis naar Benidorm voor twee personen weg aan iemand die zonder zorg of begeleiding niet zomaar op vakantie kan gaan. Frouke deed hieraan mee om haar dementerende vader samen met haar ´bonusmoeder´ te verrassen. De zoektocht naar een nieuwe woning dichterbij de familie leverde namelijk veel stress op. Nèt toen Frouke de hoofdprijs won...

Toen kreeg haar vader te horen dat er een geschikt appartement vervroegd vrijkwam. Er moest ineens zóveel geregeld worden, dat hij helaas niet mee op reis kon.

Geluk bij een 'Gelukt!'

Op aanraden van haar gezinsleden en in overleg met Zorgtours besloot Frouke zelf op vakantie te gaan. Want eigenlijk was een zorgvakantie voor haar ook meer dan welkom! Frouke kampt zelf namelijk al langere tijd met een chronische aandoening aan het zenuwstelsel. Ze doet wat ze kan, maar gebruikt zware medicatie tegen de stekende pijn in haar handen en voeten. Ook bezoekt ze artsen vanwege concentratieproblemen en geheugenverlies. Zelfs boodschappen doen is al een hele opgave.

Dagboek van volledig verzorde busreis

Samen met haar dochter Nelleke ging ze het avontuur aan en besloot ze er gewoon van te genieten. In Benidorm heeft Frouke een reisverslag bijgehouden en dat vonden wij zo leuk dat we hebben gevraagd of zij het met ons wilde delen. Ga er lekker voor zitten en lees alles over onze busreis naar Benidorm!

‘Ik wist niet dat ik zó kon genieten in de bus!’

18 mei 2018
 Om 9.30 uur moeten we in Arnhem klaar staan. De bus is zoals beloofd voorzien van luxe stoelen, voldoende beenruimte. Er is een drankje of soep aan boord voor een scherp prijsje en er is een noodtoilet. Ook zijn er dekens aanwezig. Wij mogen boven in de dubbeldekker, achter de trap, plaatsnemen.

In Hoensbroek heeft Boosten Reizen een vestiging, waar reizigers zich verzamelen en waar chauffeurs wisselen. We lunchen in de kantine voor een zeer billijke prijs en het is nog gezellig ook.

We hebben 2 chauffeurs tot onze beschikking, Wiel en Henk, Zuid-Limburgers. Je moet goed luisteren om hen te kunnen verstaan. We rijden langs de Belgische Ardennen en laten Luxemburg links liggen, zoals Henk dat zo mooi zegt.

Ik wist niet dat ik zó kon genieten in een bus. Ik heb het helemaal naar mijn zin. Nelleke zichtbaar ook en de gezichten om me heen lijken dit te beamen. Om 17.00 uur rijden we langzaam Frankrijk in. Er is file. Maar ik merk dat er niemand bromt.

We mogen even ‘luchten’ om 17.15 uur op de Aire de St Remy. Pff... hier is het al 25 graden, heerlijk! Vest uit. We vervolgen onze reis en stoppen na anderhalf uur voor een warme hap. We rijden daarna verder in de avondzon. Prachtig om te zien!

Het wordt donker. Eén van de mensen van Zorgtours heeft een film opgezet. Jacolien en Cas komen af en toe drankjes opnemen. Ik neem cappuccino. Tegen 12 uur volgt de sanitaire stop bij een pompstation. Het is ondertussen…

‘Het eten smaakt meer dan goed.’

19 mei 2018
Langzaam wordt het rustig in de bus. De muziek gaat uit en de meeste mensen proberen te slapen. Zittend of hangend op de stoel, liggend op de zij, voorover. Van alles wordt geprobeerd. Het lukt mij niet om te slapen. Ik wil mijn voeten eigenlijk hoog leggen, maar dat lukt niet. Ze beginnen dik te worden.

Ik ga steeds verzitten en luister ondertussen wat muziek. Dan pak ik m’n iPad. Rond 5.45 uur zie ik Spanje liggen. Tenminste, dat zegt Wiel die behendig over de bergen langs wegwerkzaamheden rijdt. Ik zit al een poosje helemaal voorin, naast Cas. Even later wekt Wiel iedereen via de intercom voor een korte stop.

Vervolgens komen we langs Malgrat de Mar. Hier gaat Zorgtours in juni naar toe. Om 8.00 uur zijn we bij de ontbijt-stop Medas in Tarragonès. Veel rauwe hamsoorten en zoete broodjes. We nemen een croissant, een kaneelbroodje en een donut met een verse jus.

In Salou stoppen we. Hier neemt een Spaanse chauffeur het stuur over. Daarna volgt nog één korte stop. Vanuit het gebergte komen we nu op vlakker gebied. Het is prachtig weer; 23 graden en volop zon.

Om kwart voor één rijden we het prachtige Benidorm binnen. Om 14.30 uur stoppen we voor het hotel. We checken in en kunnen onze spullen even onderbrengen achter slot en grendel, zodat we nog deel kunnen nemen aan de lunch. Het eten smaakt meer dan goed. Er is veel variatie. Daarna gaat iedereen naar zijn of haar kamer.

Om 17.30 uur zitten we even met Sandra en Cas van het personeel van Zorgtours bij het zwembad met een drankje. Om 19.30 uur gaan we eten. Het ziet er allemaal heel goed en lekker uit. Een warm en koud buffet.

Daarna lopen we een stukje de mooie boulevard op met een prachtig zandstrand. Het is heerlijk zwoel. Al snel keren we terug naar het hotel waarna we onder het genot van een mix-drankje en een alcoholvrije cocktail een deel van de goochelshow bijwonen. Moe maar voldaan gaan we slapen.

‘We scoren een bedje bij het zwembad’

20 mei 2018
Ik schrik wakker van de wekker op mijn telefoon. Waar ben ik? Oh, in Benidorm, met Nelleke. Even acclimatiseren, douchen en aan het ontbijt. Ook dát is weer heerlijk. Er zijn allerlei broodsoorten waaronder veel zoete broodjes, een broodrooster ontbreekt niet. Je kunt koffiesoorten, theesoorten en sapjes pakken. Er is veel variatie in het beleg, van marmelade tot vleeswaren. Er is rauwkost en er zijn verschillende kaassoorten en vruchten. 'Je kunt een gekookt ei pakken of roerei met gebakken bacon. De koks bakken ter plaatse pannenkoeken en eieren.

Om 10.15 uur krijgen we een drankje van Zorgtours op een terras van het rolstoeltoegankelijke café Los Arcos. Richard Prins steekt van wal over de excursies. Daarna lopen we weer terug richting het hotel om de zondagse markt achter het hotel te bezoeken.

Nelleke en ik lopen samen met Annelies en haar moeder Winnie de markt op. Het is een leuke markt waar een ieder goed slaagt en hier en daar wat afdingt. Terwijl Nelleke en Annelies de strooptocht nog wat langer voortzetten, lopen Winnie en ik terug naar het hotel. We besluiten op het terras een drankje te nemen. Om 14.00 uur gaan we lunchen in het hotel, alwaar we Annelies en Nelleke tegenkomen. We eten weer heerlijk.

Nelleke en ik scoren een bedje bij het zwembad en zonnen en zwemmen, hoewel ’scoren’ hier niet nodig is. Er zijn ligbedden genoeg! Later vervoegen we ons bij een paar andere ‘bussers’ tot het zwembad bijna sluit. We gaan naar onze kamers om weer fris en fruitig aan het, wederom heerlijke, diner te verschijnen.

’s Avonds gaan de jongeren drankspelletjes doen en wij bezoeken de zang- en dansavond in het hotel. Na een gezellige avond duiken wij ons bed in. De jongeren zijn nog niet in zicht.

‘Prachtige tocht door de Jalon Vallei’

21 mei 2018
We verzamelen om 9.30 uur bij de bus en vertrekken naar de Jalon Vallei, bekend om zijn wijnproductie. Een prachtige tocht. Eerst naar Altea waar we een werkelijk schitterende boulevard op wandelen. We drinken speciale koffie bij Valor, een koffie- en chocoladebar, gelegen aan de boulevard.

Daarna vertrekken we naar Xaló, waar lokale wijnboeren en andere ondernemers zich verenigd hebben in een coöperatie met wijnen, noten, honing, marmelade, olijven en olijfolie. Je kunt daar wijn proeven als je wilt en lekkernijen kopen.

We rijden verder door Calpe heen, een bergdorp, ook werkelijk schitterend. Er volgt een mooie tocht terug. Onderweg stoppen we tussen Calpe en Altea om even de mooie tuin van Iglesia Orthodoxa Rusia te bezoeken. In het hotel kunnen nog net het staartje van de lunch meemaken. Om 16.00 uur gaan Nelleke en ik bij het zwembad zonnen. We pakken een bedje en worden door Els geroepen om bij hen te komen liggen. We hebben het gezellig met elkaar. Af en toe het water in, even zwemmen, praten, zonnen, een drankje nemen of een ijsje eten.

Na het diner melden we ons snel bij Els om mee te gaan naar het oude Benidorm. We lopen met z’n allen over de boulevard. Een paar van ons nemen een taxi. Het lopen valt me zwaar. M’n voeten branden maar ja, ik heb mezelf geen tijd meer gegund om goede schoenen aan te doen. We waren al bijna te laat bij het gezelschap. Harry ontfermt zich heel lief over mij. Dat voelt goed en geeft me moed om door te lopen.

Richard strijkt neer bij een koffiebar en wij volgen. We hebben daar een hoop lol met elkaar. Even later lopen we verder door een deel van Benidorm heen. Arie wordt telkens tussen twee dames ingenomen, zodat hij het vanavond zonder rollator kan doen. Na een gezellige avond gaan we huiswaarts. Een kleine groep, waaronder ikzelf, gaat met de taxi naar het hotel. In de lounge wachten we op de anderen die te voet volgen. Sommigen gaan in de bar naar muziek luisteren en kletsen nog wat na.

‘Het zand voelt heerlijk voor mij.’

22 mei 2018
We gaan vroeg bij het zwembad zitten. Dan is het nog niet zo warm. We zwemmen, ook met Ravish, die daarna aan de aquagym meedoet en later zelfs aan de dansles. Een genot om te zien! Zo serieus en zo goed! Al aardig gekleurd kleden we ons aan en gaan we lunchen.

Nelleke en ik besluiten naar het strand te lopen om te kijken hoe het daar met de drukte staat. Het zand loopt heerlijk voor mij. Doordat het meebeweegt heb ik meer grip en minder pijn in mijn voeten. “Oh, dán weet ik wel wat we in de tuin moeten maken”, merkt Nelleke op. We lopen weer terug, vast van plan dit nog een keer te doen en dan wat langer. Bij het zwembad gaan we even zitten met een drankje. Daarna is het douchen geblazen, eten en… op naar de grote show in Benidorm Palace. Het belooft een spektakel te worden.

Bij Benidorm Palace aangekomen worden we door een butler in stijl ontvangen. Er voltrekt zich een wervelende show met zang, dans en Spaanse dansen, goochel- en showacts én covers van musical-toppers. Het eerste drankje is al inbegrepen bij de prijs. Thuisgekomen probeert zo’n beetje iedereen zijn of haar bed zo snel mogelijk te bereiken.

‘Aan de prachtige baai van Calpe vinden we een restaurantje’

23 mei 2018
Om 5.30 uur schrik ik wakker door lawaaiige hotelgasten. Ze zijn zo dronken dat ze hun kamers niet eens meer kunnen vinden. Er klinkt geklop, het geluid van met pasjes proberen deuren te openen, gegil, geschreeuw en gevloek. Ik geef hen in gedachten 5 minuten, anders zal ik de receptie bellen. Het is alsof ze me horen, want het wordt stil. Om kwart voor acht ga ik, tegen mijn zin in, uit mijn bed. Ik heb goed geslapen, maar kort.

Na het ontbijt lopen Nelleke en ik samen naar de markt en naar de schoenenwinkel voor een paar dingen van het wensenlijstje. Onderweg drinken we bij Los Arcos koffie en een verse jus.

We lunchen op tijd, want we moeten om 13.30 uur bij de bus zijn om mee te gaan naar Calpe, een half uur verderop. Bij het arriveren zien we een rots uit het water van de zee steken. Dit maakt onderdeel uit van een vogelreservaat, vertelt Richard. We worden afgezet en ieder gaat zijn eigen gang. Nelleke en ik zoeken een tentje om in de koelte een ijsje en een milkshake tot ons te nemen.

Aan de prachtige baai van Calpe met een klein zandstrand vinden we een restaurantje. De stranden zijn hier prachtig met fijn zand. Men noemt het hagelwitte stranden. Vandaar de naam Costa Blanca. Vlogger Percy Tienhooven zit er ook met zijn vriendin Iris. We hebben lol met elkaar. Om 17.00 uur pikt Wiel ons met bus en al weer op.

Na het diner gaan Nelleke en ik ’s avonds ‘het dorp’ in om te shoppen. We drinken bij Los Arcos weer een cappuccino en een verse jus d’orange. We zitten daar weer heerlijk, op een hoek, leuk verlicht, met gezellige muziek. ’s Avonds laat gaan we nog even bij de karaoke kijken. Ik help, met Bets samen, Arie naar boven. Eén van de lawaaiige Engelse hotelgasten maakt nog excuses dat ze ’s nachts aan de verkeerde deur had staan rammelen. Nelleke en ik hebben nog tot 1.00 uur met Sandra en Cas bij haar op het balkon gezeten. Daarna was het de hoogste tijd om ons mandje op te zoeken.

‘Leuk, mensen kijken in oud-Benidorm!’

24 mei 2018
Wij gaan vandaag niet mee naar Valencia. Te moe en tijd voor pas op de plaats. Na het ontbijt lopen Nelleke en ik naar oud-Benidorm. Mijn voeten zijn overbelast geraakt, maar met af en toe een korte pauze op een bankje red ik het wel. We drinken aan zee ice-cappuccino en verse jus. Daarna kijken we in de winkeltjes voor een souvenir en een zonnebril.

Onderweg naar het hotel pakken we een paar bankjes. Leuk, mensen kijken. Na de lunch liggen we aan het zwembad, in de zon en in de schaduw. Tussendoor zwemmen we. Daar wordt een rolstoelgebonden reiziger, met een zwembadbrancard het water ingereden onder leiding van Zorgtours dames Annelies en Jacolien. De badmeester helpt ook.

Na het diner drinken we wat met elkaar. De jongeren gaan samen chillen en wij oudjes gaan naar Musica en Viva in het hotel, live muziek.

‘Afscheidsdrankje bij Los Arcos’

25 mei 2018
We ontbijten en gaan lekker bij het zwembad liggen. We gaan toch maar niet naar het strand, lunchen en gaan weer terug naar het zwembad. Lekker zonnen en zwemmen. Ik hoor dat Harry in het ziekenhuis ligt met een psychose. Dat is een naar bericht! We wachten af en duimen voor hem.

Laat in de middag gaan we naar onze kamer om ons op te frissen. Ondertussen pakken we de koffers in. Het diner is weer zéér smakelijk. Harry is gelukkig weer onder ons. Het gaat een beetje beter met hem.

‘s Avonds drinken Nelleke en ik een afscheidsdrankje bij Los Arcos, een Malibu cola en een San Francisco sin alcohol (alcoholvrije cocktail). Bij het hotel aangekomen gaan we bij de show kijken die voor het eerst buiten is. We drinken nog wat en gaan naar bed.

‘We rijden door de bergen, prachtig!’

26 mei 2018
Om 8.00 uur gaat de wekker en om 9.00 uur ontbijten we voor het laatst in Benidorm. We pakken de spullen en wachten op de bus, die tegen 13.00 uur ’s middags arriveert. Cora van Boosten Reizen komt ons nog even gedag zeggen. Om 13.30 uur zit de hele bubs in de bus en vertrekken we met een Spaanse chauffeur richting Nederland. We rijden door de bergen, prachtig!

We passeren borden met Altea, Calpe, Barcelona en Valencia. De eerste sanitaire stop is om 17.00 uur. We scoren een banaan en een crème-broodje. De meesten liggen te slapen of te chillen met oortjes in. Harry heeft voor 80-er jaren muziek voor in de bus gezorgd. Heerlijk!

Om 16.30 uur is het afwisselend zonnig en bewolkt, maar erg warm tot nu toe. Sandra brengt Richard een hele grote mok met Big Boss er op en koffie er in. Heel leuk. Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe bewolkter het wordt. Wat me ook opvalt, is dat het rustig is op de weg.

Het is 17.20 uur. De lucht trekt gelukkig weer een beetje open. Ik zie de zee hier weer tevoorschijn komen. We komen in Salou. Om 18.30 uur stoppen we bij area de Medol om een hamburger te eten. Zodra we weer op weg zijn, ga ik helemaal voorin, bovenin de bus zitten naast Cas. Mooi uitzicht!

Om 20.30 rijden we langs Barcelona. De zon gaat onder. De blauwe lichtjes in de bus flitsen aan. De zon is nog achter ons. Het is een mooi gezicht, het veranderende landschap tijdens de ondergaande zon.

We maken om 21.30 uur een sanitaire stop en rijden verder met een ijsje. Frankrijk dient zich aan. De wegen zijn echt stikdonker! Maar Henk baant zich er op het gemak, tenminste zo lijkt het, een weg doorheen.

‘Een Starbucks met heerlijke koffie’

27 mei 2018
Onze blazen staan op knappen! Eindelijk stoppen we om 2.15 uur bij aire de Saulce met schone toiletten zónder bril maar mét toiletpapier. Na een kwartier vertrekken we weer. Het regent flink hier in Frankrijk.

Om 8.30 uur laat de zon zich zien. Hij moet vanochtend flink knokken maar dan is hij er ook. Tegen 9.30 uur volgt er een grote ‘stop’. Aire de Berghem. Daar kunnen we ontbijten en zo nodig tax free shoppen. Het is er prima toeven. Een Starbucks met heerlijke koffie en een grote tankshop. De McDonald’s is nog dicht.

In de kantine van Boosten Reizen in Hoensbroek eten we een hapje. Het begint te regenen, tegen alle verwachting in. We praten wat na over de fantastische reis, echt in één woord geweldig!

We stoppen eerst in Wijchen, dan in Arnhem waar wij uitstappen. Daarna rijdt de bus verder om uiteindelijk in Ruurlo uit te komen, waar Zorgtours zetelt. Het is een familiebedrijf, opgericht door Richard Prins, reis-papa Richard, zoals vlogger Percy hem gedoopt heeft. Nou, Zorgtours krijgt van ons alle lof!

Wij gaan dolgraag een volgende keer mee. Bedankt en nóg eens bedankt!

Ook uw reisverhaal delen? Mail info@aangepastevakantiegids.nl of bel 0475-463465