De stress ontvluchten op het Griekse eiland Kreta!
Vliegvakanties
12/31/2020
2 min

Vliegvakantie met een beperking naar Kreta

12/31/2020
2 min

Een van de mooiste vakantiebestemmingen in Europa is zonder meer Kreta. Dit Griekse eiland heeft een hele eigen, apart karakter, heel anders dan ons jachtige Nederland. Als je de stress even wilt ontvluchten en onderduiken in de hele relaxte sfeer van die typisch Griekse cultuur, is Kreta een ware verademing.

Op vliegvakantie met een beperking naar Kreta

Dat vond Aniek Plattel ook en boekte er een weekje via een vliegvakantie met Steunpunt Reizen.
Een reis die al vroeg in de ochtend begon, want als het vliegtuig waarmee Aniek en het gezelschap waarmee ze reisde al om acht uur ’s ochtends opstijgt, moet je heel vroeg opstaan om op tijd te kunnen inchecken. “In Kreta aangekomen, moesten we even wachten op onze bagage voordat we naar het hotel gingen. Na het inchecken, konden we nog even doen wat we zelf wilden, voordat we gingen eten en de eerste nacht ingingen,” vertelt ze.

Stichting SteunpuntReizen organiseert dagtochten en begeleide vakanties aan mensen met een licht verstandelijke beperking of niet-aangeboren hersenletsel. Zo ook een vliegvakantie naar het Griekse eiland Kreta!

Relaxt

Onderweg naar het hotel, naar de excursies of terug naar het vliegveld, viel haar al op dat op Kreta mooie maar soms ook wel heel oude huizen staan. “Kreta heeft ook een heel andere cultuur dan Nederland. Waar wij over in de stress schieten, blijven ze daar heel rustig onder. Er heerst een heel relaxte sfeer. Ik zou ook zeggen dat de mensen er gastvrijer zijn dan wij Nederlanders. We kregen zelfs een cadeautje bij een restaurant. Je kon kiezen van een ijscoupe tot sterkedrank of wijn. Ik ben er zelfs een Formule-1 winkel tegengekomen en als supporter van Max Verstappen vond ik dat wel heel bijzonder.”

Katten

Het hotel was volgens Aniek ook heel knus en gezellig en de mensen die er werkten erg vriendelijk. “Er liepen zelfs katten met kittens rond daar. Dat is toch wel heel apart vergeleken met Nederland. Hier zie je bijna geen zwerfkatten. In het plaatsje Agios Nikolaos was er zelfs een man die alle katten in de buurt voerde met blikvoer en droogvoer. Echt bijzonder.”

Tripjes

De eerste ochtend na dag van aankomst werd duidelijk wat Aniek die week qua programma te wachten stond. Er waren dagtripjes gepland naar Starbeach, Knossos en Agios Nikolaos. “We gingen ook met een treintje naar het nieuwe en oude centrum van Chersonissos en met een huurauto zijn we naar oud-Chersonissos geweest. We hebben ook een mooie boottocht gemaakt, inclusief een barbecue. We zijn zelfs vanaf de boot naar het strand gezwommen en weer terug. Elke dag hadden we mooi weer, al was het soms wel een beetje fris in de schaduw, heerlijk gegeten, vooral bij Manos en Sofas.”

Zeker terug

Maar het leukste van haar vakantie op Kreta vond Aniek wel dat ze er helemaal tot rust kwam en het plezier dat ze hele week had. “Zodanig, dat ik eigenlijk niet meer terug wilde naar Nederland. Dus ik ga zeker weer terug naar Kreta.”

Bekijk SteunpuntReizen

Ook uw reisverhaal delen? Mail info@aangepastevakantiegids.nl of bel 0475-463465